Herman Lamers
Na mijn opleiding in 1980 op de Academie Minerva in Groningen werk ik als beeldend kunstenaar en vanaf 1985 woon en werk ik in Rotterdam. In de jaren tachtig en negentig maakte ik monumentale beeldende installaties in situ: vaak in musea en tentoonstellingsruimtes, maar vooral in verlaten fabrieken en leegstaande kantoorgebouwen. In mijn werk voeg ik abstracte en realistische, poëtische en concrete beeldelementen toe aan de architectuur en ruimte. Daarbij gebruik ik verschillende beeldtalen en concepten, technieken en diverse materialen zoals klei, brons, aluminium, neon, hout, textiel en kunststoffen.
Tussen 1995 tot 2020 werkte ik aan opdrachten van permanente beelden en tijdelijke installaties in de openbare publieke ruimte. Van Schiphol in Amsterdam tot aan Tianjin, China.
Ik onderzoek naar de betekenis mogeliojkheden en functie van de permanente aanwezigheid van het beeld in een omgeving. Het beeld voegt aan de ruimte een nieuwe interpretatie toe en is daardoor een confrontatie met de aanwezige architectonische identiteit.
Sinds 2019 focus ik me opnieuw op beeldende installaties in bijzondere ruimtes en organiseer ik presentaties met verschillende kunstenaars, soms ook in combinatie met performances en moderne muziek.
Na mijn docentschap aan de kunstacademie in Den Bosch en Breda in 2020 initieerde ik verschillende exposities in Antwerpen, Zeist en als eerste grote project het ‘Hilton Art Lab’, in Rotterdam. Anderhalfjaar lang organiseerde ik in de prachtige ruimte naast het hotel om de twee/drie weken een totaal nieuwe expositie en dat was een groot succes. Ondanks de coronatijd was dit een van de plekken in Rotterdam met een actief beeldend proces. Door de enorme ramen functioneerde de ruimte ook als een monumentale etalage.
Doel van mijn werk is de betrokkenheid van de toeschouwer direct of indirect bij het beeld en de ruimte te activeren. De aspecten “tijd” en " de aanwezigheid" zijn belangrijke conceptuele aspecten in mijn werk geworden.